Englebertjes

Bloem

Bloem
wat bloei je mooi hier
je geeft plezier

Bloem
blauw, paars, roze, geel
je maakt de wereld heel

Bloem
geur en schoonheid
dank voor zoveel blijheid

Bloemen ontluiken tijdens de lente en hebben hiermee de kracht van het hout element. Het hout element is gevoelig voor stress. Om stress te verminderen is deze meditatie zeer geschikt.

Ga zitten of liggen. Sluit je ogen. Breng je aandacht naar je ademhaling.
Haal drie keer adem en breng dan je aandacht op een ademhaling naar je voeten, blijf hier met je aandacht 3 ademhalingen. Op een uitademing laat je, je aandacht los. Ga op een inademing met je aandacht naar je billen voel hoe je zit op de stoel of verbinding maakt met de grond wanneer je ligt.
Blijf 3 ademhalingen met je aandacht bij je billen en laat op een uitademing de aandacht weer los. Ga op een inademing met je aandacht naar je rug voel hoe deze verbinding heeft met je stuitje. Blijf 3 ademhalingen met je aandacht bij je rug. En laat de aandacht weer los op een uitademing.

Zie jezelf vervolgens lopen in een bloemenveld kijk om je heen geniet van de kleuren. Ruik de bloemen.
Is er een bloem die specifiek de aandacht trekt. Adem die extra in laat de energie van de bloem door je lichaam gaan. Hoe ruikt die welke kleur heeft die.
Wanneer je helemaal vervult bent van je omgeving of die bloem voel dan wat dit met je doet.
Breng vervolgens je aandacht weer naar je ademhaling. Kom weer rustig terug en open op een uitademing je ogen.

Tip wanneer een specifieke bloem de aandacht heeft gevraagd dan kun je vaak de betekenis van die bloem op internet vinden. Hiermee krijg je meer inzicht over wat er voor jou op dit moment nodig is.

Deze meditatie is ook mooi om te doen in een echt bloemen veld.

Hoop dat je er veel plezier van hebt
Harte groet Japke

Geluk

Geluk
bewustzijn
van wat je hebt

Geluk
delen
vanuit jezelf

Geluk
open staan
om te ontvangen

Wat is geluk. Geluk is voor iedereen anders. Voor mij is het bewustzijn van wat ik heb en wat ik kan delen. Bijvoorbeeld het delen van meditaties en inzichten waarmee ik weer hoop een ander iets in zijn of haar leven te geven om gelukkig te zijn.
Geluk is ook bewust openstaan voor wat je gelukkig maakt zodat je het kunt ontvangen.

Of zoals de verjaardags- engel van Marlis Salzmann mij vandaag zegt:

Het leven geeft mij alles, wat ik nodig heb om gelukkig te zijn.

Hieronder volgen een paar oefeningen om je bewuster te maken van wat je gelukkig maakt.

Sta gedurende de dag regelmatig stil bij het idee waar wordt ik nu gelukkig van.
Dat kan je schone keuken zijn, de vogel die je hoort fluiten, het groene gras. Sta open om geluk te ervaren vanuit de kleine dingen en grote dingen.
Wil je hier een uitgebreidere oefening van maken schrijf dan een week lang aan het eind van de dag 7 dingen op waar je die dag gelukkig van bent geworden.

Om bewuster om te gaan met het ontvangen van geluk zeg je een week lang voor je opstaat en voor je in slaap valt op een inademing 3x:
Het leven geeft mij alles wat ik nodig heb om gelukkig te zijn.

Harte groet
Japke

Aanraking

Huid op huid
contact
verbinding

Een knuffel
troost
ontspanning

Brengt je
tot
jezelf

Aanraken het thema van deze periode.
Toen ik bevallen was met een keizersnede was het eerste wat ik deed, toen ik na 6 dagen thuis kwam, onze zoon bloot op mijn buik leggen. Ik had grote behoefte aan het huid op huid contact met mijn zoon. Ondertussen leggen ze in ziekenhuizen nu ook, na een keizersnede, een kind meteen op de moeder. Huid op huid contact, aanraking, we hebben het nodig.
Zelf een ander of een dier aanraken heeft, wanneer het contact gewenst is, positief effect voor jezelf maar ook voor de ander. Een win, win situatie. Deze week ben ik weer gaan behandelen. Mensen aanraken ook weer spannend met alle regels. De mensen die komen zijn blij ze ontspannen, komen tot zichzelf en hun klacht wordt behandeld. Het doet hun goed en mij ook om de energie weer te laten stromen.
Wanneer je in deze tijd niet door een ander aangeraakt kan of wil worden kun je ook jezelf een massage geven.
Dit kan door je hele lijf zachtjes te kloppen. Je armen, buik, rug, billen, benen en voeten. Als toetje kun je zelf je voeten masseren. Daarna even rustig liggen om de energie door je lijf laten stromen.

Harte groet Japke

De inspiratie voor dit Englebertje was

De Massage Engel
Je aureool af doen en je weer eens lekker laten verwennen
van Marlis Salzmann

Meditatie om nieuwe plannen in balans neer te zetten

Zwaan

Ga rustig zitten haal drie keer adem en breng je aandacht op een ademhaling naar je voeten, blijf hier met je aandacht een aantal ademhalingen.Op een uitademing laat je, je aandacht los. Ga op een inademing met je aandacht naar je billen voel hoe je zit op de stoel.

Blijf een aantal ademhalingen met je aandacht bij je billen en laat op een uitademing de aandacht weer los. Ga op een inademing met je aandacht naar je rug voel hoe deze steunt op je stuitje en je rechtop laat zitten.Blijf een aantal ademhalingen met je aandacht bij je rug. En laat de aandacht weer los op een uitademing.

Visualiseer nu dat je buiten loopt in een zonnig winter landschap. Je laat het landschap inwerken op jezelf.

Je voelt de frisse lucht om je heen. Je ademt deze in. Je voelt hoe deze lucht al het oude zuivert.

Op ieder uitademing laat je het oude dat je los wilt laten, meegaan zodat er ruimte komt voor het nieuwe. Dit doe je minimaal 9 keer of langer als je dat nodig hebt.

Vervolgens visualiseer je dat gene wat je in je leven wilt hebben en laat je dit 9x op een inademing binnen komen.

Daarna loop je verder in het winter landschap waar je een zwaan ziet zitten langzaam loop je er naar toe.

In gedachten maak je verbinding met je zwaan. Je kunt de zwaan vragen wat je maar wilt met betrekking tot je nieuwe plannen en dromen.

Wil je weten wat je nodig hebt, of welke plannen het beste bij je passen welk tijdspad nodig is vraag het aan zwaan.

Luister naar zwaan en schrijf eventueel op wat er allemaal binnen komt. Zodra er geen antwoorden meer zijn

Zie jij jezelf weer duidelijk in het landschap met zwaan je bedankt zwaan voor wat hij je gegeven heeft en je loopt langzaam verder. Je neemt de helderheid van het witte landschap in je op. Die breng je naar elk deel van je lichaam. Op een uitademing laat je het landschap los. Voel de omgeving om je heen je bent een met je omgeving. Jij hebt helder wat je wilt en hoe je dit neer wilt zetten in de wereld en de wereld om je heen werkt samen met jou om je doel te bereiken.

Langzaam keer je terug naar je lichaam en brengt je op een inademing je aandacht naar je voeten en op een uitademing laat je die weer los. Op een inademing breng je je aandacht naar je billen je voelt hoe die verbinding maakt met je stoel en op een uitademing laat je de aandacht weer los. Dan breng je op een inademing je aandacht naar je rug je voelt hoe die verbinding maakt met de leuning en op een uitademing laat je de aandacht weer los.

Als je zover bent open je, je ogen in de wetenschap dat jij het vermogen hebt om jou plannen en wensen in balans voor jezelf en omgeving neer te zetten.

Ki staat voor levensenergie met behulp van de Ki meditatie en oefeningen spreek je deze energie aan en wordt je, je ervan bewust dat je niet alleen bestaat uit je lichaam maar dat er rondom en in je lichaam een heel energie netwerk aanwezig is. Als je dit energie netwerk bewust aanspreekt ontdek je dat je meer bent dan waarvan je, je meestal bewust bent.
Door middel van Ki oefeningen en meditatie bereik je een ruimer bewustzijn, inzicht in je blokkades en functioneren waardoor je meer controle krijgt op de kwaliteit van je leven.