Wat heeft een compliment met vitaliteit te maken

door Junonia

Wat heeft een compliment met vitaliteit te maken?

Een goed gegeven compliment maakt iemand gelukkig en daarmee vitaler.
Iemand zei mij eens dat de beste genezer geneest met het woord. Via deugdentaal heb ik een methode in handen die mij behulpzaam is hiermee.

Laatst was in het nieuws dat Nederlanders terughoudend zijn in het geven en ontvangen van complimenten. Ik hoop dat de kennis van het feit dat een compliment zoveel waarde heeft behulpzaam is bij het vrijgevig geven van complimenten en deze in openheid te ontvangen.

Hoe komt het nou dat een compliment dit effect heeft?

Gelukshormonen

Wanneer je iemand complimenteert met zijn kwaliteiten ook wel deugden genoemd komen er in het lichaam stofjes vrij die je blij en gelukkig laten voelen de zogenaamde gelukshormonen, waaronder serotonine. Dus woorden hebben effect op ons fysieke systeem. Een manier om kwaliteiten te benoemen en is via deugdentaal.

DEUGDEN

Deugden wat zijn dat?
Deugden zijn de kwaliteiten die ieder mens in zicht heeft. De mate waarin je je kwaliteiten ontwikkeld bepalen mede je karakter. Vanuit je geboorte krijg je bepaalde kwaliteiten in meer of mindere mate mee. Door erkenning van je kwaliteiten en het stimuleren van kwaliteiten die aandacht nodig hebben ontwikkel je deze sterker.
Deugden taal is een sterke methode om dit te ontwikkelen.
De eerste stap is om kwaliteiten te benoemen er ontstaat dan een ander gesprek dan wanneer je de actie benoemd.

Wat fijn dat je mij helpt
zegt wat anders dan
Wat fijn dat je zo behulpzaam bent

Het een benoemd de actie de ander een waarde, de kwaliteit, die iemand levert. Recent is uit onderzoek voor onderwijs gebleken dat wanneer je kinderen complimenteert met de waarde die ze laten zien, in plaats van met het resultaat, ze volgende opdrachten beter maken.

Het benoemen van de kwaliteit stimuleert dat deze de volgende keer, weer en beter, ingezet wordt.

voorbeeld: Ik zag je ijver en je inzet toen je die toets maakte, heeft een ander effect dan: wat heb je die toets goed gemaakt, ik ben trots op je. Bij het benoemen van de getoonde kwaliteit wordt deze de volgende keer weer ingezet je weet namelijk wat je hebt gedaan om het gewenste resultaat te bereiken.

Binnen mijn praktijk zet ik deugdentaal/kennis van kwaliteiten in om meer ontspannen in het leven te staan waardoor stress en de daarbij behorende klachten minder worden.
Tevens geef ik regelmatig deugdentaal trainingen om mensen kennis te laten maken met de deugden taal en wat deze kan betekenen in het dagelijkse leven.

Deugdentaal training

Bij een training voor deugden taal raak je bekend met deze zeer effectieve vorm van complimenten geven en communiceren. Dit door met de taal te oefenen en te ervaren wat het fysiek met je doet. Er wordt gekeken naar je eigen kwaliteiten en hoe je die het beste in kunt zetten om de kwaliteiten van de ander te stimuleren.

Er worden regelmatig trainingen gegeven de eerst volgende zal na de zomervakantie gepland worden mocht je interesse hebben geef dan je gegevens door zodat je op de hoogte gebracht wordt van de data.
Harte groet Japke