Krachtig Ouderschap

door Junonia

Gratis Proefles voor Krachtig Ouderschap op 12 oktober bij het zonnekind.

Bij stichting het Zonnekind start op 2 november weer een training voor ouders. De cursus heet van Cactus tot Zonnebloem, hoe maak ik vanuit eigen kracht optimaal contact met mijn kind.

Tijdens de cursus leer je om vanuit je eigen innerlijke kracht te communiceren zodat je meer controle krijgt over je eigen stekelige kanten en emoties. Hierdoor krijg je ook meer zicht op welke rol jouw eigen (soms verborgen) emoties hebben in de communicatie.

Je krijgt meer inzicht in:

    • Hoe ga ik om met emoties en blijf ik ontspannen tijdens het communiceren.
    • Hoe stel ik duidelijk grenzen.
    • Hoe kan ik rustig blijven als het moeilijk is
    • Wat is mijn non verbale communicatie en welk effect heeft die op de ander
    • Hoe kun je met behulp van deugden de communicatie met je kind verbeteren

De cursus wordt gegeven op maandagavonden van 19.30-20.30 en start op 2 november. Er zijn 8 lesavonden.

Voor meer informatie kom naar de gratis informatie avond op 12 oktober!

Opgeven voor de info avond of cursus kan door contact op te nemen met mij via 06-40736327 of cursus@het-zonnekind.com

De prijs is 50 euro . Komen beide ouders dan betaal je voor zijn tweeën maar 75 euro.

Hieronder een tekst uit een eerder verschenen Blog over wat je o.a. leert in van Cactus tot Zonnebloem

De simpele vraag trek even je schoenen aan, of de mededeling: we gaan nu naar bed kan uitmonden in een klein drama waarbij je kind stampvoet, boos is of verdrietig. Of je beseft dat jij nu aan het doen bent wat je eigenlijk aan je kind gevraagd had?

Er is een de oplossing voor!

Je zult verbaasd zijn hoe makkelijk dingen gaan als je vanuit een ontspannen lichaam vanuit je eigen innerlijke kracht met je kind communiceert.

80% van onze communicatie is non verbaal. Hier ben je, je over het algemeen niet van bewust. Je kind hoort je iets zeggen en krijgt, vaak onbewust, een onderliggende emotie of energie mee waar het dan op reageert.

Als het je lukt om met een ontspannen lichaam iets te zeggen dan heb je al 80% gewonnen! Belangrijk hiervoor is dat je, je bewust bent van je lichaam wanneer je iets zegt, vraagt of doet. Wat gebeurd er als je boos of bang bent? Als je boos bent zet je, je schouders op slot, als je bang bent trek je je zelf iets terug. Als het je lukt om, als je iets zegt, bewust te zijn van je lichaam dan ontstaat er voor jezelf en de mensen om je heen een andere dynamiek. Er ontstaat een ander evenwicht met meer ruimte.

Wanneer je van binnen uit voelt wat er voor jou waar is en vanuit je lichaam reageert wordt er naar je geluisterd. Kinderen zijn hier erg gevoelig voor.

Feit is dat wij vaak gedachten hebben die ons uit onze ontspanning en innerlijke kracht halen. Als je bijvoorbeeld gewend bent bepaalde reacties te krijgen bij een grens of vraag dan zal je onbewust fysiek een houding aannemen die deze reactie verwacht. Als je dat herkend en vervolgens bewust je lijf ontspant voor je iets vraagt of zegt dan gaat de communicatie ook ontspannen. Met een ontspannen lichaamsdeel heb je beter contact dan met een gespannen lichaamsdeel. Met een ontspannen lichaam heb je beter contact met je omgeving. Zodra er een emotie is moet je eerst door de emotie heen en heb je geen contact met je lichaam en je omgeving.

Lukt het je echter om in het moment te zijn, alle niet functionele gedachten en daarbij horende emoties opzij te zetten en jezelf te ontspannen dan gaat er een wonderlijke wereld voor je open.

Belangrijke punten voor ontspannen communiceren zijn:

  • Aandacht
  • lichaamsbewustzijn
  • ademhaling

AANDACHT: Wees in het hier en nu. Zorg dat je geest is op de plek waar jij bent in het hier en nu. Stuur alle niet functionele gedachten zoals “we hadden al in de auto moeten zitten” weg. Laat ze los

LICHAAMSBEWUSTZIJN: voel waar je spanning zit en laat die los. Heel vaak zijn het je schouders of je rug even denken aan je schouders; rug kan dan al helpen om deze te ontspannen. Belangrijk is om regelmatig met je aandacht naar je rug en je buik te gaan om zo voortdurend je lichaam te voelen en je bewust te zijn van je innerlijke fysieke dialoog.

ADEMHALING: Ademhaling geeft ruimte en stromende energie. Als de ademhaling stopt, stopt de energiestroom. Het is dus belangrijk om altijd goed te blijven ademen.

Nu is natuurlijk de vraag hoe krijg ik invloed op mijn gedachten. Belangrijk hierin is om te ervaren hoe dit bij jezelf werkt. Echter je aandacht terugbrengen naar je lichaam en ademhaling helpt je hierbij.

Om ontspannen te communiceren is een ontspannen rug/lichaam belangrijk. Hierdoor blijft de energie en communicatie stromen. Daarnaast kunnen er door een gespannen rug en schouders vanuit de geblokkeerde energie diverse klachten ontstaan zie blog hoe kom ik van mijn nek rug en schouderklachten af.

Voel dus regelmatig hoe je rug aanvoelt is die gespannen of ontspannen. Wat gebeurd er met je lijf als je aan een bepaalde situatie denkt ? Blijft die dan ontspannen? Zo niet lukt het je dan met je aandacht bij je rug te blijven terwijl je de situatie voor je ogen afspeelt.

Voor meer informatie over non verbale (ki) coaching of het klachten vrij maken van je rug waardoor deze meer ontspant en je dus beter communiceert kun je contact opnemen met mij op 0640736327 of via info@junonia.nl

Voor mij persoonlijk helpt het al vaak om even “rug” te denken waardoor ik die ontspan en recht. Zo ga ik terug naar mijn lijf. Als ik dan zeg wat ik wil zeggen gebeurt het wonderlijke dat 9 van de 10 keer mijn zoon gewoon doet wat ik hem vraag of zeg, zonder discussie.

Succes

Wees er van bewust dat fietsen ook niet meteen zonder zijwieltjes gaat dus ook hiervoor geldt: oefening baart kunst 🙂

nb. overal waar je kind leest kun je ook partner, baas, vriend of wie dan ook met wie je graag ontspannen communiceert, lezen

Harte groet Japke

en wie weet tot ziens bij de cursus van Cactus tot Zonnebloem