Je eigen kracht centrale

door Junonia

Hoe werkt je eigen kracht centrale en hoe kun je die aanspreken om:

  • jezelf beter te voelen,
  • meer grip te hebben op situaties ook al lijkt het of je daar geen invloed op hebt en dingen je maar overkomen.

De laatste tijd ben ik er weer eens achter gekomen hoe sterk je eigen kracht kan zijn. Vooral wanneer je bewust bent van de processen die je tegen werken. Als je je hier namelijk van bewust bent kun je de daar je eigen verantwoordelijkheid in nemen.

Dit werkt voor lichamelijke klachten en voor situaties die niet lopen zoals jij graag zou willen.

Een paar weken geleden had ik zelf erge nekpijn dus op naar de fysio, want dat kon het snelste. Alleen hielp dat in dit geval niet. Oefeningen doen gaf iets verlichting maar niet continue. Uiteindelijk een healing meditatie cd opgezet waarbij ik op zoek ging naar de reden van de pijn en BINGO binnen een paar dagen geen pijn meer.

Welke magie zit hier achter:

  • Ontspanning
  •  Bewust worden wanneer de pijn/spanning ontstaat.

Voor mij bleek dat thuis te zijn het regelen van de dagelijkse zaken tussen de werkzaamheden door. Door mij hiervan bewust te worden kon ik kijken naar mijn eigen verantwoordelijkheid hierin. Vervolgens kon ik er voor kiezen om dit meer te accepteren waardoor er ontspanning ontstaat. Met als resultaat geen nekpijn meer.

Naast  last van mijn nek zag ik ook mijn agenda leger worden. Iets wat ik graag anders zie. Nu ga ik zelf regelmatig naar een acupuncturist die mij hielp inzien dat ik diep van binnen geen ruimte had voor een vollere agenda. Want werk, gezin, huis hoe combineer je het allemaal?

Door de knop om te zetten van:

help mijn agenda wordt leeg !

naar

YES er is ruimte voor nieuwe cliënten!!

Kreeg ik een andere kijk op de ruimtes in mijn agenda en het wonderbaarlijke gebeurde:  mijn agenda wordt weer voller en ik krijg de mogelijkheid om mee te werken aan een training.

Deze gebeurtenissen bevestigen voor mij weer dat het helpt om duidelijk te hebben wat je eigen verantwoordelijkheid is binnen situaties. Ik zie het ook bij mensen bij mij in de praktijk, wanneer we de onderliggende emotie of het innerlijk conflict helder krijgen, werkt een behandeling dubbel zo snel.

Als je dit idee, van eigen verantwoordelijkheid, met open armen kunt ontvangen in plaats van, met angst of weerstand, open je een prachtig mechanisme om je zelf en je omgeving te helpen.

Het kan eng zijn want:

  • het is vaak zoveel makkelijker  om een ander de schuld te geven.
  • De klacht van  je lichaam als excuus te gebruiken.

Het nemen van je eigen verantwoordelijkheid kan door:

  • Even afstand te nemen van de situatie en naar je eigen aandeel te kijken.
  • Kijken welk innerlijk conflict geraakt wordt
  • Eens goed naar je lichaam te luisteren

Wanneer je je eigen aandeel of innerlijke conflict helder hebt sta je eerlijker in een situatie en is die beter op te lossen.

Luisteren naar wat je lichaam te vertellen heeft kan een simpele lichamelijke klacht goed oplossen.( zoals bijvoorbeeld in mijn geval nek pijn)

Hoe luister je naar je lichaam?

  • Met meditatie
  • Ontspanningsoefeningen
  • Met hulp van een therapeut als het zelf niet lukt.

Meditatie/Ontspanningsoefeningen

Voor het helen van jezelf kun je geleide meditaties gebruiken die gemaakt zijn voor dit doel.

Je kunt ook zelf doen door je aandacht naar je ademhaling te brengen en te ontspannen. Je laat hierbij de ademhaling naar je onderbuik gaan.Je ademt diep in en zet daarbij je buik uit. Dit doe je zo langzaam mogelijk, minimaal 8 tellen voor het inademen en opnieuw 8 tellen voor het uitademen. En als het lukt probeer je langer uit te ademen dan wacht je twee tellen en dan adem je weer in.

Tijdens deze oefening ga je vervolgens je lichaam scannen van boven naar beneden. waar je spanning tegen komt laat je die los. Heb je, je hele lichaam gescand, dan voel je vervolgens waar je nog spanning hebt of pijn. Je gaat dan naar die plek en je vraagt je lichaam om de pijn/spanning die jou niet van dienst is los te laten. Vervolgens vraag je wat er nodig is om je lichaam hierbij te helpen. Dit kan bijvoorbeeld vreugde, dankbaarheid, flexibiliteit zijn. Het is het eerste wat er in je opkomt. Deze kwaliteit houdt je dan tijdens het ademhalen in gedachten tijdens een inademing kun je de kwaliteit dan als het ware naar binnen halen en naar die plek brengen. Hierdoor ontstaat er ontspanning op die plek en verdwijnt vaak de pijn. Als je alle plekken hebt gehad kun je je weer op je ademhaling richten en op een uitademing de oefening beëindigen.

In het dagelijks leven kun je dan bewuster omgaan met de kwaliteit die je lichaam nodig heeft om beter te functioneren.

Is dit bijvoorbeeld vreugde dan kun je eens een week per dag eens 10 dingen opschrijven waar je blij van wordt. Is het bijvoorbeeld flexibiliteit dan schrijf je op in welke situaties je, je flexibel opstelde, of waar je misschien meer flexibiliteit kunt laten zien.

Op deze manier ga je bewuster om met de kwaliteit die je lichaam nodig heeft waardoor je beter in je vel komt.

Tijdens zo’n meditatie kun je je lichaam ook letterlijk vragen waardoor nu de klacht ontstaat het eerste wat dan in je op komt is het juiste. Dit kan heel confronterend zijn. Probeer er echter geen oordeel op te zetten maar er neutraal naar te kijken. En er dan vanuit neutraliteit mee aan de slag te gaan. Dit kan ook door te accepteren dat iets is zoals het is. Want soms los je iets niet zomaar op. Als je echter meer ontspannen met de situatie om kan gaan verdwijnt er al veel lichamelijke spanning.

Heb je een situatie die niet loopt zoals jij graag wil probeer dan de innerlijke overtuiging of conflict te vinden. Als je die hebt dan kun je die veranderen. Hierdoor kun je mogelijkheden en kansen laten ontstaan in plaats van angst en problemen.

Mocht je hierbij hulp willen dan kun je bij mij terecht voor:

een Shiatsu behandeling waar bij je lichaam in balans gebracht wordt terwijl er tevens gekeken wordt wat de onderliggende emotie/overtuiging van de klacht is.

Coaching of training waarbij gekeken wordt welke overtuiging de disbalans veroorzaakt en welke kwaliteit er nodig is om deze disbalans op te heffen. Tevens doen we dan oefeningen waarbij deze kwaliteit bij jou geïntegreerd wordt.

Succes met de warme dagen en ook hiervoor geldt: als je het kunt laten zijn zoals het is, zonder (negatief )oordeel of mening, dan heb je er minder last van.

Harte groet

Japke